1403-09-05 16:22
نهمین گزارش سالانه وضعیت برندهای مد توسط McKinsey & Company و BoF Insights ارائه شد:
، نشان میدهد مشکلات اقتصادی و ژئوپلیتیکی، همراه با تغییرات در ارزشهای مشتری، آینده پرتلاطمی را رقم خواهد زد.
بینشهای کلیدی
در سال 2025، 80 درصد از مدیران انتظار هیچپیشرفتی را در صنعت مد جهانی ندارند. پایداری از دستور کار خارج میشود؛ بهطوریکه تنها 18 درصد از مدیران مد آن را به عنوان سهریسک برتر برای رشد در سال 2025 ذکر میکنند. فقدان اعتماد مصرفکننده برای هزینه کردن توسط 70 درصد از مدیران مد بزرگترین نگرانی سال پیش رو خواهد بود. صنعت مد در سال 2025 در برههای پرآشوب و نامطمئن قرار میگیرد. مصرفکنندگان که از دوره اخیر تورم آسیب دیدهاند، بهطور فزایندهای نسبت به قیمتها حساسند، همچنین افزایش شگفتانگیز فریبکاریها، تسریع تغییرات آبوهوایی و تداوم تعدیل تجارت جهانی هم وجود دارد. تفاوتهای منطقهای که در سال 2024 موردتوجه قرار گرفت، در سال آینده شدیدتر هم خواهد شد. بهطور خلاصه، محیط منفی اکنون آشکار شده است. هنوز رشدی وجود دارد، اما عدمقطعیت اقتصادی، نابرابریهای جغرافیایی و همچنین تغییر رفتار و ترجیحات مشتری، اوضاع را آشفته جلوه میدهد.
در نتیجه سال 2025 احتمالا برای بسیاری از برندها زمان حسابرسی خواهد بود. هنوز فرصت وجود دارد تا برندها بهسرعت با تحولات در یک بازار آشفته سازگار شوند.
رشد کند ادامه دارد
بهنظر میرسد چشمانداز صنعت مد برای سال 2025 ادامه کسادی است که در سال 2024 مشاهده شد. رشد درآمد در رقمی پایین تثبیت میشود. تجملگرایی در سالهای اخیر منجر به ایجاد ارزش شده و شاخص جهانی مد مککینزی پیشبینی میکند در سالهای آتی، این صنعت غیرلوکس است که برای اولینبار از سال 2010 بهتنهایی افزایش سود اقتصادی را برای برندها رقم خواهد زد.
تنها 20 درصد مدیران عرصه مد انتظار بهبود در احساسات مصرفکننده در سال 2025 را دارند. 39 درصد منتظر بدتر شدن شرایط این صنعتند.
محرکهای جغرافیایی درآمد و سود اقتصادی دستخوش تغییرات تاریخی هستند. این صنعت از کاهش تورم و افزایش گردشگری در اروپا سود خواهد برد. چین مرکز ثقل منطقه باقی خواهد ماند، اما این کشور با بادهای مخالف اقتصاد کلان مواجه است و برندها تمرکز خود را به سایر بازارهای آسیایی به ویژه ژاپن، کره و هند معطوف میکنند.
اقدام براساس فرصتها
مدیران، مدلهای عرضهشده به بازار خود را بومیسازی میکنند، محدوده قیمتی را گسترش میدهند و بر موقعیتیابی برند تمرکز میکنند تا توجه خریدارانی را جلب کنند که بهطور فزایندهای ارزشها را در اولویت قرار میدهند. این انگیزه همچنین باعث گسترش بخشهای فروش میشود. برندهایی که نمیخواهند در این دستهبندیها قرار بگیرند باید به مشتریان نشان دهند چرا محصولاتشان ارزش قیمت بالاتر را دارند.
یکی از راههای رسیدن به این هدف، بهبود تجربه خرید است. مصرفکنندگان در حال بازگشت به خرید در فروشگاهها در سطح قبل از همهگیری در بسیاری از نقاط جهانند، اما خردهفروشان باید به خریداران یادآوری کنند چه چیزی را در مورد تجربه خرید در فروشگاه دوست دارند. این کار با کارکنان آموزشدیده شروع میشود. آنها برای کمک و الهام بخشیدن به مشتریان تربیت شدهاند.
بازارهای در بازگشت به خردهفروشی فیزیکی با مشکل مواجه شدهاند. در سال آینده ممکن است بازارهای آنلاین انبوه، دچار اختلال مشابهی شوند. اکثر آنها شاهد کاهش شدید قیمت سهام خود بودهاند و برای یافتن پاسخی در مورد کاهش تقاضا و افزایش هزینههای جذب مشتری تلاش کردهاند.
برندهای عرصه تجارت الکترونیک بر مسیرهای جدید برای کشف محصول تمرکز میکنند. خریدارانی که زمانی از تنوع بهظاهر بیپایان موجود در بسیاری از خردهفروشان آنلاین شگفتزده شده بودند، اکنون از دشواری یافتن آنچه میخواهند، ابراز تاسف میکنند. مدیریت، محتوا و جستوجو مبتنیبر هوشمصنوعی میتواند به مشتریان کمک کند مارکها و محصولات را بهطور موثرتری بیابند و تمایل بیشتری به خرید داشته باشند.
برندها همچنین درحال ارزیابی مجددند که کدام گروه مصرفکننده را دنبال کنند. صنعت مد بهلحاظ تاریخی خریداران جوان را در اولویت قرار داده، اما مشتریان بالای 50 سال بهعنوان نسبتی از کل جمعیت درحال افزایش هستند. در سال 2025، برندها از این گروه سنی غالبا نادیده گرفته شده، سود خواهند برد.
مشتریان
زنجیرههای تامین باید با تلاش برندها برای کاهش موجودی اضافی و بهحداقل رساندن خطر کمبود همراه شوند، همچنین فشارهای دولتها در سراسر جهان برای کاهش ضایعات مد، باعث پیشرفت در مدیریت موجودی میشود. فناوری جدید به این تلاشها کمک خواهد کرد.
در نهایت بحران آبوهوا مشکلی بزرگ در سراسر زنجیرههای عرضه مد است. خریداران نشان دادهاند تمایل کمتری به پرداخت هزینه اضافی برای محصولات منطبق با محیط زیست دارند. برندهایی با ذهنیت بلندمدت نسبت به پایداری با عملیات تجاری کارآمدتر و مزیت رقابتی، پاداش خواهند گرفت. رهبرانی که بهسرعت برای شناسایی نقاط روشن حرکت میکنند، برای موفقیت آماده خواهند شد؛ البته اگر بتوانند تکامل یابند. بازی قدیمی اکنون منسوخ شده و این صنعت به فرمول جدیدی برای تمایز و رشد نیاز دارد. تجارت جهانی با تنوع بخشیدن به اقتصادهای بزرگ درحال تغییر است. این موضوع در صنعت مد در سال 2025 بهدلیل افزایش هزینهها و اهداف پایداری شتاب خواهد گرفت، درنتیجه برندهای مد احتمالا تنوع بخشیدن به منابع خود در آسیا را دوچندان میکنند.
موتورهای رشد
کاهش سرعت اقتصادی چین و تغییر ترجیحات مصرفکنندگان باعث میشوند برندهای مد بینالمللی به سایر بازارهای آسیایی نگاه کنند. هند مورد توجه قرار خواهد گرفت، درحالیکه انتظار میرود رونق صنعت لوکس ژاپن تا سال 2025 ادامه یابد.
دوره جدیدی از کشف نام تجاری و محصول به وجود آمده که زیربنای آن مدیریت مبتنیبر هوشمصنوعی است.
برندهای مد معمولا بر جوانان تمرکز کردهاند. خریداران نسل بالای 50 سال در حال رشدند و برندها با خریدارانی که قبلا نادیده گرفته شده بودند، مواجه میشوند.
تغییر ارزش
فشارهای اقتصاد کلان و افزایش قیمتها، خریداران مد را بهسمت رفتارهای آگاهانه از هزینه سوق داده است. انتظار میرود حتی با وجود نشانههایی از بهبود در برخی اقتصادها، این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد. برای بهدست آوردن سهم بیشتر از مشتریان، برندها باید ارزش خود را ثابت کنند.
جنبه انسانی فروش
متمایز کردن تجربه خرید در فروشگاه، کلید افزایش تقاضا برای خرید حضوری است. برندها میتوانند با توانمندسازی همکاران فروشگاهی نقش مهمی ایفا کنند، زیرا کارکنان فروش نقش مهم و ارزشمندی در ارتباط با مشتریان دارند. تجربه مشتری و فروشنده بهطور جداییناپذیری به هم مرتبطند.
بازارهای مختلشده
پس از یک دوره پر فرازونشیب برای پلتفرمهای تجارتالکترونیک لوکس، بازارهای آنلاین غیرلوکس با دردسرهای خاص خود روبهرو هستند. قیمت سهام از زمان اوجگیری کووید-19 تا 98 درصد کاهش یافته است. بازارهای غیرلوکس در سطح جهان برای بقا باید نقش روشنی در اکوسیستم مد داشته باشند، جهت به دست آوردن سهم بازار، برندها موظفند محصولات نوآورانه را توسعه دهند و از سفیران و کانالهای مناسب در راستای فعال کردن داستانهای منحصر بهفرد برندشان استفاده کنند.
موجودی، همچنان یک موضوع مهم برای صنعت مد است. در سال 2025، برندها بهطور فزایندهای ابزارهای فناوری را مورد آزمایش قرار میدهند و مدل عملیاتی خود را برای پشتیبانی از زنجیرههای تامین چابک تنظیم میکنند.
مجموعه پایداری
پیچیدگی در زنجیره ارزش مد، همراه با بیمیلی مصرفکننده به پرداخت هزینه محصولات پایدار، موانع ذاتی برای رسیدن به اهداف پایداریاند، اما با توجه به اینکه تلاشها برای کربنزدایی کاهش مییابد و بحران آبوهوایی شتاب میگیرد، انفعال گزینه مناسبی نیست! بخش مد باید به طور جمعی برای تأثیرگذاری تلاش کند.